Pilates


De kunst van de spierbeheersing

Pilates is een training voor het hele lichaam of zoals dat zo mooi heet: voor body & mind. Geen futuristische computer gestuurde fitnessapparatuur maar gewoon oefeningen op een matje. Deze trainingsmethode heeft de afgelopen 10 jaar steeds meer bekendheid gekregen over de hele wereld en zo ook in Nederland.

Wat kan deze trainingsmethode u bieden? Het is als het ware 'back to basic'. De kracht zit in de eenvoud en combinaties van de bewegingen. Zowel kracht, lenigheid als stabiliteit komen aan bod. Het principe van pilates is het trainen van spierketens. Onze spieren werken in het dagelijkse leven in ketens en het is logisch om de ketens zo ook te trainen. Pilates geeft deze mogelijkheid.

De 5 principes

  1. Concentratie
    Volledige aandacht bij de spieren die je aanspant.
  2. Beheersing
    Alle bewegingen moeten beheerst uitgevoerd worden. De nauwkeurigheid van de beweging is sterk bepalend voor het effect.
  3. Centrum
    Stabiliteit en stevigheid wordt bepaald door je centrum. Dit is het gebied rond je onderrug en onderbuik.
  4. Nauwkeurigheid
    Elke beweging heeft een duidelijk beginpunt en eindpunt.
  5. Ademhaling
    De meeste mensen zijn geneigd de ademhaling vast te zetten bij de oefeningen. Daarom zijn ademhalingsinstructies een belangrijk onderdeel van de les.

Toegankelijk voor iedereen

Pilates is voor iedereen toegankelijk ongeacht leeftijd, fitheidsniveau of ervaring. Zowel mensen in topconditie als mensen met klachten kunnen deelnemen aan de lessen. De lessen zijn opgebouwd op een manier zodat het makkelijk is om de lessen aan te passen aan het gewenste niveau. De les begint met een warming-up zodat het lichaam voorbereid wordt op de oefeningen. In deze warming-up leren we ook een basis houding die alle oefeningen als basis hebben. Het is van belang deze goed aan te leren zodat de spierketens op de juiste manier worden aangesproken. Na de warming-up starten we met de oefeningen. Het hele lichaam komt aan bod. We sluiten de lessen af met een cooling down. Tijdens rustige, mobiliserende houdingen proberen we te ontspannen, uiteraard met de nadruk op ademhaling.

Begeleiding

Bij Fysiovier Plus wordt Pilates gegeven door:

Kim van Hout

Afspraak of proefles?

Voor meer informatie of het maken van een afspraak voor een gratis proefles kunt u contact opnemen met onze praktijk.
Webdesign by    Sitekraft MediaCopyright 2020 © Fysiovier Plus. Alle rechten voorbehouden.